Employer branding‑kampanje ga520 jobbsøkere

Vi har sett på tallene og gnidd oss i øynene i flere uker nå. Historien er rett og slett for god til ikke å bli delt.

Etter splitten i Schibsted tidligere i år var det behov for flere dyktige selgere i Schibsted Media. Men jakten på nye ansatte skulle starte idet folk flest var på vei ut i ferie. Ikke verdens beste timing akkurat.


– I mine ti år som leder i selskapet har jeg aldri opplevd tilsvarende respons – og det er utrolig gøy å se at så mange ønsker å jobbe hos oss, sier salgsdirektør Cathrine Giæver Ruth.

Oppmerksomhet+troverdighet

At innholdsmarkedsføring gir gode resultater, er det ingen i Schibsted som lurer på. Heller ikke salgsdirektør Cathrine Giæver Ruth, som ønsket å se om en Employer Branding-kampanje på VG kunne gjøre susen. Hun ønsket særlig å trigge interesse hos dem som ikke nødvendigvis var på aktiv jobbjakt.

– Kampanjen gikk over all forventning – og søkermassen eksploderte til den grad at vi måtte stoppe utlysningen tidligere enn planlagt.

Da hadde søkerbunken vokst til et lite berg på 520 søknader - og med et utrolig høyt nivå på søkerne.

Utsikten fra taket i Akersgata 55 var bare en av elementene som fikk skinne i employer branding-saken som ga rekordhøyt søkertall.

Her er suksessoppskriften:

Cathrine & co i salgsavdelingen satt på egen innsikt som viste at jobbsøkere er særlig opptatt av tre ting: Godt arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og interessante arbeidsoppgaver.

Inne på salgsavdelingen var det ikke vanskelig å finne ansatte som mener at det er akkurat det får her – og mer til – og som ville la seg intervjue. De fikk bruke sine egne ord og ble samtidig ambassadører for selskapet de jobber i.

– Gjennom dem fikk vi vist flere sider av arbeidsplassen og skapt en nærhet til menneskene som jobber hos oss, sier Cathrine.

Resten er håndverk i det vi (litt ubeskjedent) kaller kjent Partnerstudio-stil; leken, informativ og inspirerende historiefortelling.

Hvordan presterte kampanjen?

22 487 klikket seg inn i saken og de brukte i gjennomsnitt 59 sekunder på å lese. Det er ni sekunder mer enn snittet for annonsørinnhold på VG. Det ble også 622 videreklikk til Schibsted.

Og av disse har altså 520 personer sendt inn en søknad.

– I mine ti år som leder i selskapet har jeg aldri opplevd tilsvarende respons – og det er utrolig gøy å se at så mange ønsker å jobbe hos oss.

Nå gleder de seg til å ta imot nye kolleger utover høsten.

Les hele Schibsteds employer branding-artikkel her.

Flere saker