Ingen kjendiserIngen badevekterIngen pekefinger

I Norges første helkommersielle TV-serie, Andre boller, møter vi seks nordmenn med ulike livsstilsutfordringer. Gjennom tre episoder får vi bli med på opp- og nedturer mens de forsøker å endre vaner og få et bedre liv.

Se hele serien på VGTV her.

Et av Helsedirektoratets viktigste mandater er å sikre folkehelsa. Likevel sliter stadig flere med livsstilssykdommer som diabetes 2, hjerte- og karsykdommer og overvekt. «Andre boller» hadde som mål å vise nordmenn hvordan små grep kan ha stor effekt – vist gjennom øynene til seks helt vanlige nordmenn.
Totalt gjorde vi rundt 70 timer opptak. Mottok 650 selfie-videoer. Produserte 5 episoder - og stod igjen med hele 76 minutter annonsørinnhold.

Selv om mange nordmenn trenger å endre levevaner sine, betyr ikke det at de ønsker å bli fortalt hvordan de bør leve. Tvert i mot. For Helsedirektoratet er det vanskelig å nå ut med budskap om at små endringer gir store resultater over tid.

Vår oppgave var å lage underholdning og inspirasjon av det som ofte oppfattes som snusfornuftige budskap – uten å ty til ekstreme tiltak slik vi er vant med fra de tradisjonelle realityseriene.

Deltakerne bidro selv med videodagbøker som ble en viktig del av seriens form og tone. I dette klippet, som ble brukt i sosiale medier, er Daniel veldig sugen på kebabpizza.

«Andre boller» handler om ekte folk med ekte følelser. Vi har unngått å lage opplysnings-TV, men passet på å underholde og engasjere på lik linje med andre serier på VGTV.

Serien fikk nærmere 175 000 avspillinger og en gjennomsnittlig aktiv seertid på 3 min og 57 sekunder.

Flere historier