Elisabeth er 14 år og klar for håndballcup da hun oppdager at noe ikke er som det pleier. Hun har ventet på denne dagen – alle venninnene har allerede fått den. Likevel er det både skummelt og rart å se blodflekken i trusa. På andre siden av jorden, i den lille landsbyen Kalikot i Nepal, oppdager også 12 år gamle Asha at kroppen forandrer seg. Først kommer blodet. Så kommer utestengelsen og ensomheten.
Selv om Asha og Elisabeth lever i to ulike verdener, har de noe til felles: Det å få og leve med mensen er flaut, skamfullt og vanskelig. Mensen knytter alle kvinner sammen – vi er blodssøstre.
Globalt mangler 500 millioner kvinner tilgang på produktene og fasilitetene de trenger for å håndtere mensen på en trygg og verdig måte. I forbindelse med mensendagen 2022 ønsket derfor Plan å rette fokuset mot mensenfattigdom.
Tech-avdelingen i Schibsted Partnerstudio utviklet en helt ny og integrert VIPPS-løsning som gjorde det mulig for leserne å donere et valgfritt beløp til Plans sak, med bare ett klikk.
🏆 Bronse i Martech Awards 2022 i kategorien «Non-Profit»
🏆 Sølv i Native Advertising Awards 2023 i kategorien «Best Design»
🏆 Bronse i Gulltaggen 2023 i kategorien «Beste innholdsmarkedsføring»
Flere historier