Med dødensomdeadline

Mehdi var 19 år da han ble fengslet og dømt til døden. Dette var det eneste bildet av ham som var tilgjengelig.

IRAN, SEPTEMBER 2022. Tenåringen Mehdi Mohammadifard blir arrestert og dømt til døden. I fengselet blir han isolert, torturert, voldtatt og tvunget til å gi falske tilståelser. Hvorfor? Fordi han har deltatt i en demonstrasjon hvor han blant annet har danset på åpen gate, ifølge iranske myndigheter. Nå danser han med døden.

Les hele saken her.

I tillegg til publisering i VG, Aftenposten og Schibsted sine regionsaviser, gikk kampanjen også ut på VG sin Instagram.

Amnesty og Schibsted Partnerstudio har i flere år samarbeidet om å lage sterkt og aktuelt innhold hvor det ofte står mellom liv og død. I denne kampanjen var målet å samle inn signaturer for Mehdi. Amnesty sine signaturer er nemlig en viktig bidragsyter til at dødsdommer blir opphevet og at det blir gjennomført nye rettssaker på mer rettferdig grunnlag.

Vi hadde få bilder av Mehdi, men Amnesty hadde laget en illustrasjonsfilm som var med på å tydeliggjøre det forferdelige han har opplevd.
En viktig del av kampanjen var å forklare leserne hva som foregår i Iran og hvorfor iranere tar til gatene for å demonstrere mot det iranske regimet. Amnesty hentet selv inn videoene fra sine kilder i landet.

Den største utfordringen var at Mehdi kunne bli henrettet når som helst, så vi jobbet med døden som deadline. Vi var avhengige av å få inn underskrifter fra første stund. En annen utfordring var at veldedige organisasjoner kommuniserer brutale hendelser og kriser året rundt. Å få folk til å gjøre en konkret handling for én spesifikk krise er utfordrende.

Amnestys mål var 5000 signaturer og å nå bredt ut til Norges befolkning.

Totalt fikk Amnesty samlet inn over 16 000 signaturer, og allerede etter første kampanjedag var målet om 5000 underskrifter nådd. Totalt ble saken lest 87 000 ganger, mot et Schibsted-estimat på 57 000. Hver femte leser klikket seg videre til Amnesty sin nettside. Og hele 92 prosent av de som klikket seg videre, endte opp med å signere underskriftsaksjonen.

Signaturene ble sendt til lederen for det iranske rettsvesenet og var en viktig bidragsyter til at Irans høyesterett opphevet dødsdommen mot Mehdi.

– Denne kampanjen viser at reklame faktisk kan være livsviktig. Det finnes ikke noen bedre effekt enn å bidra til å redde et menneskeliv.

Camilla Kolverud, Fundraising- and Marketing Manager i Amnesty


Flere historier